"IT WAS LOVE AT FIRST SIGHT.THEN I TOOK A SECOND LOOK"

Followers

Tuesday 18 June 2013

Bukan salah makcik cleaner.


Sepasang mata itu.

" kita semua haruslah mempunyai hamasah yang kuat, sentiasa mentarbiyah diri menjadi individu muslim berusaha memiliki 10 muwasafat tarbiyah. Dengan itu baru laa kita dapat capai 7 maratib amal. Jadi jangan lupa la ye sentiasa kita perbaiki dan perkemaskan fikrah dakwah kita ni"..sang murabbi tersenyum semanis air tebu berkata kepada anak2 usrahnya yang 7 orang kesemuanya. Tekun mereka mendengar. Bersinar mata anak usrahnya bulat melihat sang murabbi melemparkan kata semangat dengan penuh hikmah.

Antara mata-mata bersinar itu, sepasang mata kurang pula sinarnya. Sebentar melihat ke kanan, sebentar melihat ke kiri. Terkebil-kebil . Perlahan tangannya mengangkat pena, mlua menulis sesuatu pada buku notanya. Mata itu kembali tertumpu kepada sang murabbi yang masih meneruskan bicara.

Makna.

Suara murabbi yang sangat lembut menyampaikan hujah pada anak usrahnya memenuhi ruang bilik. Selain itu hanya bunyi kipas usang serta cengkerik yang merindui pasangannya sahaja kedengaran. "Bang..." Bicara sang murabbi terputus seketika. Ternyata suara itu milik sepasang mata yang berpinar-pinar sebentar tadi. " err..hmm..ihiks..bang..nak tanya boleh?" Dia bersuara lagi. Sang murabbi mengangguk dalam senyuman megiyakan soalan itu.

" saya sebenarnya tak tahu apa maksud muwasafat tarbiyah, hamasah, maratib amal dan apa maksud fikrah..sobs.." Lontar pemilik sepasang mata itu. Senyum sang murabbi semakin lebar. Faham benar dia akan anak usrahnya. Baru sahaja menyertai usrah. Istilah-istilah itu masih lagi Jargon baginya.

Maka sang murabbi menerangkan satu persatu maksud istilah yang digunakannya. Tersenyum. Mata itu mula tunjukkan sinar. Gembira hatinya. Mengambil buku notanya menyalin semua makna maksud istilah itu disebelah perkataan yang disalinnya sebentar tadi. Harapnya jika terlupa bole merujuk buku nota itu. Istilah-istilah itu tidak lagi jargon baginya. Mata itu terus bersinar 

Jargon dalam dakwah.

Menurut encik google, Jargon are special words or expressions that are used by a particular profession or group and are difficult for others to understand.

Haip. Untuk orang yang tiada basic arab langsung, istilah arab yang diguna dalam dakwah ini menyebabkan diri mereka jauh dari dakwah ni sendiri. Mereka tak paham istilah yang diguna para daie. Eheh. Betul ke?

Tu alasan je. Ana yang reka. Alasan yang ana reka dan ana guna untuk elakkan diri dari medan dakwah ni sebelum ni.

Sebenarnya seronok belajar istilah baru ni. Jangan trauma dengar istilah-istilah baru ni. Banyakkan bertanya.weeee  Alhamdulillah, selama ana bertanya belum pernah lagi ana cedera parah terlantar di wad icu dua minggu.

Bila kamu tak tahan lelahnya belajar, maka kamu akan menanggung peritnya kebodohan.”
- Imam Syafie -

Untuk yang baru je join usrah macam ana, atau yang teringin join usrah, meh sama2 banyakkan bertanya. Sampai bila nak bagi alasan tak tahu. Haip2!

Kalau tak tahu, bukan sebab istilah itu asing, tapi kita yang taknak ambil tahu. Takkan nak salahkan makcik cleaner hostel pulak..eheh

Assalamualaikum 





No comments:

Post a Comment