"IT WAS LOVE AT FIRST SIGHT.THEN I TOOK A SECOND LOOK"

Followers

Sunday 14 July 2013

Tatkala Ana Berpoket Kosong





Tidaklah hasil didikan bulan ramadhan itu dilihat ketika bulan ramadhan. Tetapi lebih kepada selepas bulan ramadhan. Adapun sebelum ramadhan kita malas beribadat, maka sepatutnya selepas ramadhan nanti tidaklah pula kita malas. Adapun jika sama kita sebelum dan selepas ramadhan, atau lebih teruk dari sebelum ramadhan, maka kita telah mensia-siakan bulan yang suci ini.

Maka tidaklah juga mampu kita mencapai hasil bulan yang baik ini jika kita tidak tahu apakah matlamat atau hadaf bulan ramadhan ini. Ibarat kita menaiki menaiki kereta tanpa ada destinasi yang nak dituju. Hmm senang kate takut nanti jadi sia-sia pulak..

Samar-samar.

. Sudah selesai sehari berpuasa. Mungkin masih samar-samar apakah matlamat sebenar bulan ramadhan ni. Tapi masih ada 25 hari lagi untuk kita usahakan yang terbaik.

Firman Allah Ta’ala :

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ

Maksudnya : “ Wahai orang-orang yang beriman telah diwajibkan ke atas kamu berpuasa sebagaimana telah diwajibkan ke atas umat-umat yang sebelum kamu semoga kamu menjadi orang-orang yang BERTAQWA”. (Surah Al-Baqarah Ayat 183)

" Semoga kamu bertaqwa". Allah telah jelaskan sendiri hadaf puasa ramadhan ini adalah untuk mewujudkan taqwa dalam diri manusia. Ciri-ciri taqwa itu pula telahpun diterangkan dalam Surah Albaqarah ayat 177.

لَيْسَ الْبِرَّ أَنْ تُوَلُّوا وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ وَلَكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ وَالْمَلائِكَةِ وَالْكِتَابِ وَالنَّبِيِّينَ وَآتَى الْمَالَ عَلَى حُبِّهِ ذَوِي الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينَ وَابْنَ السَّبِيلِ وَالسَّائِلِينَ وَفِي الرِّقَابِ وَأَقَامَ الصَّلاةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَالْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذَا عَاهَدُوا وَالصَّابِرِينَ فِي الْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ وَحِينَ الْبَأْسِ أُولَئِكَ الَّذِينَ صَدَقُوا وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ (١٧٧

". Kebajikan itu bukanlah menghadapkan wajahmu ke arah timur dan barat, tetapi kebajikan itu ialah beriman kepada Allah, hari akhir, malaikat-malaikat, kitab-kitab, nabi-nabi dan memberikan harta yang dicintainya kepada kerabatnya, anak yatim, orang-orang miskin, musafir (yang memerlukan pertolongan), peminta-minta; dan (memerdekakan) hamba sahaya, mendirikan shalat, dan menunaikan zakat, orang-orang yang menepati janjinya apabila berjanji, dan orang yang sabar dalam kemelaratan, penderitaan dan dalam peperangan. Mereka itulah orang-orang yang benar dan mereka itulah orang-orang yang BERTAQWA"

Ini sedikit perkongsian ceramah tentang ramadhandari seorang ustaz dari syria yang datang ke surau tempat ana . Dia juga berpesan banyakkanlah bantuan terutama kewangan kepada rakyat syria dan mesir. Ketika itu mereka menjalankan sedikit kutipan derma untuk rakyat syria dengan bantuan NGO Haluan Siswa(kalau tak silap).Walaupun sedikit sumbangan kita, sebenarnya kita telah menempah nama disisi Allah, sebagai melaksanakan tanggungjawab sebagai seorang muslim.*kata2 menusuk benak kalbu ana yang berpoket kosong ketika itu..uhukk sentap..zass!

Jom tingkatkan produktiviti amalan sampai penghujung ramadhan! Yezza!

Assalamualaikum..

No comments:

Post a Comment